tisdag, juni 14, 2005

Bokutmaningen fortsätter

Här är den egentliga anledningen till att jag skaffade en blogg från första början. Min syster har bokutmanat mig och då måste jag ju anta utmaningen. Så ytterligare en blogg såg dagens ljus tack vare en bokutmaning. Det är värre än en farsot snart...
  1. Hur många böcker äger du?

Runt 300 stycken kanske, orkar inte räkna dem just nu. Det är ungefär 100 pocketböcker och sen är resten vanlig skönlitteratur och kurslitteratur. Mest stolt är jag över min kompletta samling av Terry Pratchetts serie om ”The Discworld” som omfattar ungefär 30 böcker hittills. (Har faktiskt "Small Gods" på franska men jag förstår inte ens första meningen, men målet är att en dag kunna läsa den, eventuellt...)

2. Senast köpta bok?

Det blir oavgjort mellan ” FN- Globalt uppdrag”, ”FN- Globalt uppdrag 1995-2000”, ”Läget i världen 2003” och ”Läget i världen 2004”. Alla fyra är litteratur till min kurs i FN-kunskap och jag ser fram emot en mycket intressant läsning nu i sommar. Jag har nog aldrig tidigare insett vad det är FN faktiskt gjort i världen under sina 60 år.

3. Senast lästa bok

Den som jag senast läste ut är ”En bit bröd med Anna” av Herta Wirén. Det är den första delen i en trilogi om en arbetarflicka i början av 1900-talet. Den var mycket intressant och första delen skildrar hur det var att växa upp i ett fattigt hem med många barn och knappa förhållanden. Ser fram emot att läsa de andra två delarna som ligger hemma hos min far och väntar på mig. Den bok som jag läser just nu är ”Berättelsen om Pi” av Yann Martel. Jag har inte kommit så långt i boken än, men det verkar lovande. Mycket klokt har sagts hittills i alla fall.

4. Fem böcker som betytt mycket för mig

Får man bara lista fem? Attans också…

”EU:s politiska system” av Jonas Tallberg – Kurslitteratur som användes till delkursen Svensk och jämförande politik under Statsvetenskap A. Det var den boken som verkligen fick upp mina ögon angående EU:s komplexitet och uppbyggnad. Det kan kanske tyckas konstigt men liknelsen med EU och humla har verkligen satt sig fast hos mig. (Båda verkar inte vara byggda för att flyga, men gör det ändå.)

”Och likväl rör hon sig” av Charlotta Cederlöf – En helt underbar historia om den första kärleken. Handlar om 14-åriga Anna och 15-åriga Johan och deras förhållande i en vanlig svensk stad på sjuttiotalet. Hög igenkänningsfaktor, för mig i alla fall, trots att jag inte ens var född då. Tidlös kärlek helt enkelt. Har läst den alldeles för många gånger och den är lika bra varje gång.

”Simone och jag” av Åsa Moberg – Åsa Moberg jämför sitt eget liv med Simone De Beauvoirs och tvärtom. Simone beundrade jag redan innan men fick en helt annan förståelse och insikt i henne som person. Även här känner jag igen en del från mitt eget liv och jag fick även flera insikter om min egen person.

Engelsk-svenskt/Svensk-engelskt lexikon- Utan det hade jag ju inte kunnat förstå alla krångliga ord, eller lärt mig mer engelska för att kunna kommunicera med en stor del av världens befolkning. Jag använder det kanske inte lika mycket nuförtiden, men under mina grundskoleår användes den desto flitigare.

Sist men absolut inte minst måste jag nämna att alla böcker som Terry Pratchett skrivit om Skivvärlden (Discworld) har betytt mycket för mig. Jag har haft många underhållanden timmar i Skivvärlden och gått längs gatorna i Ankh-Morpork, besökt Granny Wheaterwax i Lancre, ridit med DÖDEN på Binky och bläddrat i böckerna i Unseen University’s bibliotek. Jag läser böckerna om och om igen och varje gång upptäcker jag något nytt, ibland känns det faktiskt som jag läser dem för första gången igen…

5. Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna

Magdalena Sterijffert

Rasmus Åberg

Elina Ramsell

Malin Westman Karlsson

Johan Winberg