torsdag, juni 16, 2005

A knight in shining armour?

Trots att solen lyser hänger tunga svarta moln över mitt huvud. Världen är full av ondska och orättvisa. Det gör ont i mig varje gång jag inser detta. Ibland vet jag inte vad jag ska göra av all kunskap som jag har fått om tillståndet i världen. Folk svälter trots att det egentligen finns mat, egentligen handlar det om fördelning. Pengar kommer före männsikoliv på den världspolitiska arenan alltför ofta, tyvärr. Min förmiddag ägnades åt föreläsning om skuldavskrivning, IMF, Världsbanken och WTO. Inte undra på att jag är modfälld. Jag vill bara skrika rakt ut, ge mig ut och ställa mig på en barrikad. Det kan ju inte få fortsätta gå till så här att industriländer fortsätter att förtrycka utvecklingsländer. Något måste göras... Jag kan inte stå bredvid och titta på, det är därför jag engagerar mig. Eller som jag så fint svarade på frågan om vad jag vill göra efter min examen; I wanna save the world.

Dagens läskigaste siffra?

360 miljarder dollar ger Industriländerna i exportsubventioner till sina egna jordbruk per år

Kan sättas i relation till det samlade biståndet i världen som uppgår till 50 miljarder dollar per år