lördag, februari 25, 2006

Politik

Igår träffade jag en livslevande Congressman. (Jag tror iofs inte att de har icke-levande politiker i kongressen i USA, men man vet ju aldrig.) I alla fall så var vi (jag och min Master's klass i Transatlantic Relations) i Downtown Seattle och träffade Jim McDermott. Mr McDermott är demokrat och vad jag har hört en av de mest liberala politikerna i kongressen. Vi tillbringade lite mer än en timme och hade ett mycket intressant samtal. Han vill bland annat att USA ska ha en offentligt finansierad sjukvård för alla i USA, något som jag tycker är väldigt sympatiskt och självklart. Jag frågade självklart om han trodde att det var genomförbart inom en snar framtid, och han svarade att det nog var oundvikligt. Förr eller senare kommer USA att få en annan lösning på sitt sjukvårdssystem för det de har idag är inte hållbart. USA spenderar bra mycket mer av sitt BNP på hälso- och sjukvård och ändå är det miljontals människor som är utanför systemet.

Congressman McDermott var dessutom en av motståndarna till kriget i Irak. Om ni ser filmen Farenheit 9/11 av Michael Moore så är tydligen McDermott med på ett ganska stort hörn och pratar om kriget.

Jag tror att om alla folkvalda poltiker i USA vore lite mer som Congressman McDermott så skulle det här landet vara mycket bättre.


Min master's class. Från vänster: England, Indien, Italien, England, Congressman McDermott, Spanien, Österrike, Sverige, Kina

2 Comments:

At februari 27, 2006 12:52 em, Blogger Martin Tollén said...

Och jag tror att du hade blivit en utmärkt landstingspolitiker. Nu får du istället hålla till godo med kommunalpolitiken - din placering på fullmäktigelistan som precis fastställts ger dig med största sannolikhet en plats i kommunfullmäktigegruppen. Grattis!

 
At mars 01, 2006 7:35 fm, Blogger M said...

Jomenvisst sörru... Hängde ju på repskapet jag istället för dig, så kan intyga att Martin har rätt..

 

Skicka en kommentar

<< Home