söndag, april 09, 2006

Kårval

På mitt kära universitet där hemma har det varit kårval vid min fakultet, den filosofiska, StuFF allmänt kallad. Socialdemokratiska kårpartiet behöll sina två mandat från förra valet, och jag vet att våra listombud kommer göra ett starkt jobb i kårens fullmäktige. Ett antal nya listor har också fått mandat och jag tycker att det ska bli riktigt spännande att se vad de kommer tillföra kåren. Med sina tämligen löjliga namn och suspekta valmanifest så undrar jag om de verkligen kommer gå in för att förändra kåren, eller om de kanske assimileras in i kårmupperiet, eller till och med bara ger upp. Det är lätt att driva med kåren och dess pseudodemokratiska organisering, men svårare att faktiskt göra något åt saken.

Det där med studentkåren är en knivig fråga. Röstedeltagandet är pinsamt lågt, och det är tyvärr oftast endast en liten klick personer som bryr sig om vad kåren pysslar med. (Personer som jag till exempel, som redan har ett politiskt intresse.) Det finns väldigt många människor i Sveriges studentkårer som gör väldigt mycket bra saker, som tyvärr inte uppmärksammas eller uppskattas av studenterna. Jag inser att kåren har ett syfte att uppfylla och tycker att kåren har ett berättigande i studentvärlden. Dock tycker jag att det är dumt att tvinga folk att vara med i studentkåren, tvångsanslutningar är odemokratiska, så det så.

Det här inlägget skulle egentligen vara mycket bättre och jag hade storslagna planer på att komma med briljanta argument. Tyvärr blev det inte så. Det blev osammanhängande och rätt konstigt. Det blir så ibland. =)

1 Comments:

At april 10, 2006 1:12 em, Anonymous Anonym said...

Vi har haft lite framgångar i LinTek i år! http://www.lintek.liu.se/nyheter/?id=417

 

Skicka en kommentar

<< Home