torsdag, maj 11, 2006

Kår eller inte kår, det är frågan (eller nästan i alla fall)

I USA har de inte tvångsanslutning till "kåren". Dock har de val till sin student senate, och i sann Amerikansk anda är det personval som gäller. Det är val här nu, jag har dock otroligt nog valt att avstå från att rösta. Jag begriper mig absolut inte på deras system och har ingen aning om vad det är för skillnad på kandidaterna. (Detta är egentligen emot mina principer, då jag anser att man bör rösta om man kan, det är en demokratisk skyldighet. Härligt med dubbelmoral, eller hur?)

Det enda jag har anmärkt på är att Frodo Baggins, och Sam Goch ställt upp som kandidater till President respektve Vice president. Hur mycket jag än må tycka om Sagan om Ringen, tänker jag inte rösta på dessa kandidater. Dock har jag märkt att the Student Union här verkar brottas med samma problem som vi har hemma i Sverige. Kåren utgörs av en liten grupp personer som är intresserade, och valdeltagandet är lågt. Rent principiellt sett är jag emot kårobligatoriet, och nu när jag har varit här vid UW verkar det ju inte som en icke- tvångsansluten kår gör så mycket skillnad...

1 Comments:

At maj 16, 2006 2:05 em, Blogger Anna Larsson said...

Jag går till motangrepp på min blogg :)

 

Skicka en kommentar

<< Home