torsdag, september 15, 2005

Gud finns inte (?), Jesus är död och själv känner jag mig lite krasslig

På söndag är det som många säkert redan uppmärksammat kyrkoval. Kanske inte ett ämne som jag tänkte blogga om egentligen, men jag känner att jag bör kommentera det stundande valet i alla fall. Jag tänker inte föra en lång argumentation om varför ni bör rösta på Socialdemokraterna i kyrkovalet. Det finns det andra personer som är mycket bättre på att göra än vad jag är. Däremot tänkte jag uppmana er som har möjlighet att rösta nu på söndag att göra det, för det är viktigt att utnyttja sina demokratiska rättigheter (och skyldigheter). Och det är dessutom en ganska mäktig och inflytelserik organsiation som ni då har möjlighet att påverka. (Dessutom bör de främlingsfientligapartierna stoppas.) Är detta inte skäl nog så kan ni ju rösta i mitt ställe, eftersom jag inte har och aldrig har haft, eller antagligen aldrig kommer ha rösträtt i kyrkovalet. Jag hade röstat på sossarna kan jag ju bara tillägga...

Dagens läskigaste siffra?
I kyrkovalet 2001 låg valdeltagandet på 14 %. (Hur var det med demokratiska skyldigheter?)

1 Comments:

At september 25, 2005 4:27 em, Blogger AndersML said...

Hmm. Bygger inte ditt resonemang lite på att kyrkan är staten? De klassiska resonemangen om demokratiska skyldigheter handlar ju (rätt eller fel) om att delta i statens (stadens) gemensamma angelägenheter.

Svenska kyrkan är å sin sida en (mestadels) självständig religiös förening. Frågan är om man på det viset kan föra över allmänrepublikanism på sådana. Resonerar du alltid likadant när det gäller "skyldigheter" mot enskilda föreningar (oavsett om de heter Svenska kyrkan, Spartacus eller Karle IF)?

 

Skicka en kommentar

<< Home