måndag, september 19, 2005

Märkliga måndag?

Det har varit en märklig helg. Och nu verkar vi gå en märkligare vecka till mötes. När jag vaknade nu på måndagsmorgonen trodde jag att jag skulle få reda på hur det gått i valet i Tyskland. Jag trodde att kyrkovalet skulle redovisas med högre valdeltagande än förra året. Men icke… I Tyskland har ingen av partierna egen majoritet och båda förbundskanslerskandidaterna vill bilda regering. Valdeltagandet i Kyrkovalet var ännu lägre än vid förra valet. Knappa 12 %, det är tragiskt. Att ha rösträtt är en rättighet såväl som en skyldighet. Detta gäller även i kyrkoval. Det allra värsta är dock det faktum att de främlingsfientliga och andra inskränkta grupper gått framåt i det här valet. Tur att kyrkan är separerad från staten numera.

Dagens kloka ord?

"When Mister Safety Catch Is Not On, Mister Crossbow Is Not Your Friend."

- Terry Pratchett, "Night Watch"

3 Comments:

At september 21, 2005 8:31 fm, Blogger Martin Tollén said...

"Att ha rösträtt är en rättighet såväl som en skyldighet" skriver Kristin.

Så du röstade i valet till SSU-kongressen? undrar Martin... ;-)

 
At september 21, 2005 2:06 em, Blogger Kristin said...

Hehe... *skruvar på mig besvärat och försöker snabbt hitta på en bra bortförklaring* I sanningens namn, nej... Men det är nog det enda valskolket jag gjort i hela mitt liv. Tror jag.

 
At september 22, 2005 12:23 em, Blogger Martin Tollén said...

Jag kan nog förlåta dig eftersom du själv var kandidat. Det är häftigt att strunta i ett val som man själv kandiderar i! Jag har varit nära en gång; då jag kandiderade till kyrkofullmäktige i Bankekind på en samlingslista röstade jag blankt. Jag var nog den enda som brydde mig om att gå och rösta för att rösta blankt. Men jag blev invald ändå...

 

Skicka en kommentar

<< Home