tisdag, november 01, 2005

Halvtid i kongressen

Jag var lite osäker på om jag skulle hinna blogga något från kongressen. Här kommer i alla fall ett litet inlägg, så här i början på andra halvlek. Det första jag slogs av när jag kom hit var att det är ett väldigt stort arrangemang. Jag som är van med studentförbundets mer blygsamma kongresser blev först helt överväldigad. Nu efter några dagar är det mer hanterbart och normalt. Jag glider runt, är med i konstiga tävlingar, äter godis, norpar pennor och andra gratisgrejor. Precis som på vilken annan mässa som helst. Dock finns det en betydande skillnad och det är ju såklart all politik. Det är faktiskt väldigt spännande att sitta på åhörarläktaren och lyssna på debatten. Det är inte fullt så roligt när kongressen drar ut på tiden, som den gjorde igår natt. Eftersom jag jobbar för KiK- redaktionen så ska vi bevaka alla beslut som kongressen tar, oavsett vilken tid det är på dygnet. Således blev det nattmangling och kongressen ajournerades strax innan tre på tisdagsmorgonen. Då var hälften av vårt jobb klart, och med tunga steg traskade vi iväg till redaktionen för att skriva beslutsnotiser. Nu låter det kanske som jag tycker att det är ett jobbigt arbete jag har fått, men det är tvärtom. Det är verkligen jätteroligt att vara här och jag lär mig fantastiskt mycket. Som vanligt blir jag alldeles upprymd och går runt i något slags kongressrus. (Som delvis består i allt godis jag har ätit.)

Rent politiskt är det som sagt väldigt intressant. Socialdemokratiska studentförbundet, som jag är medlem i, driver speciellt tre frågor under denna kongress. Frågan om könsneutrala äktenskap togs i söndags, och där beslutade kongressen att alla oavsett kön ska har få ingå äktenskap. Igår togs frågan om studiemedlet. Där var vi tyvärr inte lika framgångsrika och någon skrivning om att studenterna ska få höjt studiemedel kom inte med. I skrivandets stund håller debatten om föräldraförsäkringen på för fullt. (Eller egentligen är det middagspaus i 15 minuter till, men det låter ju inte lika intressant.) Beslut kommer om några timmar och det känns väldigt spännande. Partistyrelsens linje är att uppdelningen av föräldraförsäkringen ska fortsätta se ut som den gör idag. Många av Socialdemokraternas sidoorganisationer förespråkar däremot en annan uppdelning. Till exempel förespråkar vi i Socialdemokratiska studentförbundet en kvoterad föräldraförsäkring, dvs. hälften till mamman och hälften till pappan. (Eller hälften mamma/mamma eller hälften pappa/pappa, så alla alternativ täcks in.)

Nu börjar förhandlingarna igen så jag ska bege mig ut i kongressalen för att följa den fortsatta debatten och förhoppningsvis ett bra beslut i frågan om föräldraförsäkringen.

Dagens kloka ord?
Gratis är gott. (Allmänt känd sanning i studentvärlden.)

2 Comments:

At november 01, 2005 11:31 fm, Blogger M said...

Känns lite tråkigt att inte vara kvar, kul att läsa dock, så man får känslan tillbaka :) Har letat runt hela inernet nu efter beslut om föräldraförsäkringen, utan resultat, antar att det inte är klart än... Ska bli spännande att se imorrn! Och ät massa godis från mig med. Gratis o godis är en oslagbar kombination! :)

 
At november 01, 2005 12:33 em, Blogger Kristin said...

Ännu har inget beslut kommit. Sitter som på nålar och väntar...

 

Skicka en kommentar

<< Home