onsdag, maj 24, 2006

DaVinci koden

Okej, nu har jag sett filmen också. Boken läste jag för ett år sedan ungefär, kanske lite mindre. Jag var ju tvungen att ta reda på vad all uppståndelse handlade om, och jag var väl inte så där jätteimponerad. Historien är ju rätt enkel och banal, det enda som skiljer den från andra mordgåtor/thrillers är att man har blandat in religion och symbologi. Visst boken är underhållande, och det kan vara nog så god anledning att läsa den, men inte är den något mästerverk direkt. Filmen är jag ännu mindre imponerad av, tyvärr. De bästa orden jag kunde komma på direkt efteråt var, "cheesy and silly". Den saknade tempo och mycket av mystiken som faktiskt finns i boken gick totalt förlorad. Istället blev det en rätt blek film som både var förutsägbar och långtråkig. Min rekommendation är att läsa boken, för den är då bra mycket mer underhållande än filmen. Det finns roligare saker att göra för de pengarna...