fredag, november 04, 2005

Anonyma nykterister?

Tänkte bara slå ett slag för att gå ut nykter. Det är otroligt underskattat, faktiskt. Har precis kommit hem från en riktig helkväll med middag med goda vänner, konsert och sedan utgång, och jag är spiknykter. Jag har haft jättekul ikväll och imorgon kommer jag må toppen. Visst tycker jag om att gå ut och dricka öl, men ibland är det jäkligt skönt att vara nykter också. Det jobbigaste är att jag får lov att förklara mig hela tiden. Det verkar vara oerhört provocerande att inte dricka alkohol. Jag har ibland långa perioder då jag inte dricker något, och jag upplever att jag hela tiden blir ifrågasatt. Så alla ni som är nykterister på heltid: jag beundrar er och att ni orkar stå på er. More power to ya!

Dagens kloka ord?
Such power there is in clear-eyed self-restraint.
-- James Russell Lowell

4 Comments:

At november 09, 2005 5:54 fm, Blogger Kikki Liljeblad said...

Eftersom min pojkvän svarade ja på raggningsrebliken ovan dricker jag inte alkohol just nu. Har oftast som du säger kul och mår topen dagen efter. Dock är det mindre kul att vara nykter när alla andra är fulla.
Vi lever dessutom i en alkoholkultur osm säger att man är konstig om man inte dricker alkohol. Det borde vi ändra på.

 
At november 09, 2005 7:13 fm, Blogger Kristin said...

Jag har märkt att andra blir obekväma när jag väljer att inte dricka alkohol när jag är på krogen. Det är konstigt att det ska vara så. Jag försöker inte pracka på folk någon slags ideologi, jag vill bara inte dricka ibland. Men så fort jag beställer något alkoholfritt får jag en kommentar.

 
At november 10, 2005 6:52 fm, Blogger Kikki Liljeblad said...

Precis. Och det verkar bara finnas några legitima anledningar att inte dricka heller. Jag vill inte räcker inte som förklaring.

gGaviditet
Kör bil
äter medicin som inte skall kombineras med alkohol
Det ses som OK anledningar, allt annat är "konstigt"

 
At november 11, 2005 3:34 fm, Blogger Kristin said...

Möjligtvis är det okej att skylla på att man redan supit så mycket föregående dagar, eller att man ska upp tidigt dagen därpå. Jag har använt mig av de flesta anledningarna bara för att få vara ifred. (Inte den om graviditet dock, kanske ska prova den också.) Har jag till exempel möjlighet att köra bil gör jag gärna det för då kan jag gå ut utan att dricka och ingen gnäller.

 

Skicka en kommentar

<< Home