tisdag, november 15, 2005

Avgiftning

Jag ska åka till USA och studera om allting går som jag har planerat. I och med detta har en helt ny värld öppnats för mig: Den amerikanska byråkratin. Ett härligt virrvarr av blanketter och avgifter. Jag ska fylla i otaliga blanketter om det mesta, och betala avgifter för varje liten sak. Jag måste betala avgifter för att söka till skolan, söka visum, för att jag är student, för att ansöka om boende, för att jag är internationell student, och allt möjligt annat som de kan hitta på. Sen väl i USA kommer jag betala försäkringar och ett antal avgifter till. Underbart... Jag som är så bortskämd med att bo i ett land med ett fungerande välfärdssystem är helt enkelt förbluffad. Jag ska aldrig mer klaga över att jag betalar 250 kronor (tror jag att det är) i kåravgift en gång varje termin. Jag tycker verkligen att det är ett bra system vi har i Sverige där våra skatteintäkter finansierar vård, skola och omsorg, plus diverse annat samhällsnyttigt. Varje enskild person i USA betalar antagligen mer för att få samma service som oss i Sverige, eftersom de inte har samma system som oss. Tacka vet jag välfärdsstaten! (Men så är jag ju sosse också.)

Dagens läskigaste siffra?
Mitt saldo... =(

1 Comments:

At november 15, 2005 7:06 fm, Blogger Martin Tollén said...

Låt vara att jänkarna totalt sett betalar lika mycket som du, men skatten är ju lägre så då är de lyckligare. Väl?

 

Skicka en kommentar

<< Home