tisdag, juni 28, 2005

En dag i verkligheten

I måndags började jag mitt sommarjobb på samma ställe som de två senaste åren. Jag sitter i kassan i en butik tillhörande en nationell lågpriskedja. Allt är sig likt och mycket lite har förändrats. Det är tio månader sedan jag jobbade sist, det kunde lika gärna vara tio dagar. Jag gillar ändå att sitta i kassan, även om jag aldrig skulle stå ut mer än de två månaderna om året som det blir. Jag har lärt mig otroligt mycket om människor och det blir lite roligare om man studerar och analyserar människorna och det de köper. Den första saken jag lade märke till är att en del människor tror att vi i kassan har superkoll på varenda pris i hela affären. Förvisso har vi en del koll och specialerbjudanden brukar oftast sätta sig i minnet. Men allvarligt, tror ni verkligen att jag vet om det är Barillapastan eller Kungsörnenpastan som kostar 9.90? Jag drar streckkoder eller slår s.k. PLU-nummer, vad varorna kostar har förhoppningsvis mina kära medarbetare lagt in rätt i datorn. Och oftast blir det rätt, men om en skylt glöms bort eller något annat lite fel smygs in så kan det ta hus i helvete. Bara så ni vet, det är inte mitt fel att priset inte stämmer... Men självklart ska jag fixa till det så det blir bra, jag har ju ändå ett serviceyrke, men det finns ingen anledning att bli otrevlig.

En annan sak som jag ofta tänker på är att många människor inte tänker på att sitta i kassan oftast är ett ganska tungt och monotont jobb. Förslitningsskador är vanliga. Ont i rygg och axlar får till och med jag trots min ringa ålder. Här kommer därför några enkla tips som kan underlätta för kassörskan/kassören i affären där just DU handlar. Nummer ett; Vänd streckkoden mot dig! (Alternativt uppåt på t.ex. frysta grönsaker och liknande som kommer förpackat i påsar.) Nummer två; Bygg inga varuberg! Det går inte snabbare för det, snarare långsamt. Nummer tre; lägg inte upp tunga saker på bandet i onödan. Är du osäker på om kassörskan/kassören behöver ha upp sexpacken med 1,5 liters läsken så går det att fråga. Inte heller säckar med 50 kg blomjord lämpar sig att ställa på bandet. Nummer fyra; Säg Hej när kassörskan/kassören gör det. Detta kanske inte underlättar i arbetet men det är betydligt trevligare. Förhoppningsvis kan dessa små råd göra vardagen lite lättare för alla inblandade.

Dagens kloka ord?

Life... is like a grapefruit. It's orange and squishy, and has a few pips in it, and some folks have half a one for breakfast.
-Douglas Adams

2 Comments:

At juni 29, 2005 6:47 fm, Blogger Anna Larsson said...

Min verklighet består för tillfället av hav, berg och solsken men jag har också i min yngre ungdom fått min beskärda del av kassaarbete och kan bara hålla med och lägga till på code-of-conduct-listan, man svarar inte i telefonen när man står framme i kassan, man trycker på nej-knappen så det slutar ringa! Och är man på bolaget och är yngre än 25 (framförallt när man är nyss fyllda 20) så visar man legitimation utan att kassören måste fråga. Så det så.

 
At juli 01, 2005 12:45 em, Blogger M said...

Ahh, fattar inte varför folk ska vara otrevliga när man står i kassan, måste ju vara bättre för alla om man försöker lösa problem tillsammans. Vill bara lägga till på din lista: använd tygpåse vid handling, så skyddar vi regnskogen också!

 

Skicka en kommentar

<< Home