torsdag, juni 30, 2005

Bensinskatten- jakten på det svarta guldet

Känner mig manad att skriva ett inlägg angående bensinskatten. I och med Aftonbladets lilla "upprop" så har bensinskatten återigen hamnat upp på agendan. Ett tacksamt sätt att sälja lösnummer skulle jag tro. Jag tycker det är bra att bensinskatten är hög. Vi måste inse att om vi vill har kvar en planet att leva på måste vi börja betala för vår förbrukning. Dessutom kan ett högt bensinpris leda till en snabbare utveckling av hållbara alternativ till fossila bränslen. En välkommen utveckling enligt mig.

En vinkel som jag faktiskt saknar i debatten om bensinpriser och skatter är det faktum att bolagen som säljer olja och bensin tjänar grova pengar och gör större och större vinster hela tiden. Det kanske inte bara staten som är "boven" i dramat? Dessutom är det ju vår konsumtion och vårt levnadssätt i industriländerna som skapar det höga råoljepriset genom att länder som t.ex. Kina efterfrågar mer råolja till sin produktion, så att de kan producera konsumtionsvaror till oss. Det ena hänger ihop med det andra... Dessutom är ju det här med bensinskatt ett kortsiktigt problem, de fossila bränslena räcker ju bara cirka 100 år till så då kommer ju problemet att försvinna på naturlig väg. ;)

Dagens läskigaste siffror?

De ökande halterna av växthusgaser väntas leda till att den globala medeltemperaturen vid jordytan ökar med 1,4–5,8ºC perioden 1990–2100. Havsytan kan komma att stiga med 9–88 cm.
(Källa: Svenska Naturskyddsföreningen efter FN:s klimatpanels rapport.)

1 Comments:

At juli 03, 2005 1:55 em, Blogger Kikki Liljeblad said...

Spännande tycker jag att samma tidning som har ett uppror mot bensinskatt samtidigt, på en annan sida kan ha upprörda och ornande artiklar och växthuseffekt och stigande temperaturer, om värmeböjor i Europa och om vattenbrist i södra Europa. Konsekvens och Samband tycks inte vara något för dagens media.

 

Skicka en kommentar

<< Home